TAKIM OLABİLMEK YAZI 3 (ALTERNATİF BAŞLIK: ALMANYAYI YENER MİYİZ?)

TAKIMIN BECERİ BİLEŞİMİ


TAKIMLARIN İHTİYAÇ DUYDUĞU BECERİLER:

Sorun çözme becerileri :
Toplumsal bir varlık olarak ailede, okulda, iş yerinde sürekli başkalarıyla etkileşimde bulunduğumuz sürece, ortaya çıkabilecek kişilerarası sorunlara karşı takımın hazırlıklı olması gerekir. Zira kaynaklar kıt ve gereksinimlerimiz birbirinden farklı olduğu için kişilerarası sorunlardan kaçmak ya da kaçınmak mümkün değildir. Önemli olan, takımın çıkacağını bildiği problemleri sorun çözme becerilerini geliştirerek bunların üstesinden başarıyla gelebilmelidir.

Sorun Çözme becerileri süreçleri:
DÜŞÜNME: Meseleleri kavramlaştırabilme
YARATICILIK: Seçenekler üretebilme
TARTIŞMA: Bir keşif sürecini izleyebilme
KARARLILIK: Kararları ifade edip açıklayabilme
UYGULAMA: Planları ve ayrıntıları hayata geçirebilme


Kişilerarası beceriler
Genellikle kendiliğinden ve teklifsizdir. İletişimi gerçekleştirenler birbirlerinde sürekli geri bildirim alırlar. Roller görece esnektir. Çünkü taraflar nöbetleşe gönderici ve alıcı olarak iletişimde bulunurlar. 

Kişilerarası Beceri Süreçleri:
KOLAYLAŞTIRMA: Tartışmayı odaklanmış bir şekilde ilerletebilme
ETKİLEME: Önerileri takım üyelerinin ihtiyaçlarına uygun olarak yeni bir şekilde ifade edebilme
DİNLEME: Fikirlerin özünü yakalayabilme
DESTEKLEME: Faşkalarından fikirler çıkmasını sağlayabilme VİZYON YARATMA: takım üyelerini karar sürecinin iniş çıkışları arasından ilerletebilme

Görevle ilgili Beceriler
Tüm takım üyeleri görev ile ilgili becerileri yetkin düzeyde olmalıdır. Bununla ilgili kontrol süreçleri ve performans süreçleri ile desteklenmelidirler. Ekip çoğunluğunun görev ile ilgili becerileri beklenilen üstünde olması durumunda, diğer ekip üyeleri iyi olanları örnek alacaklar ve onların seviyesine kendilerini çekeceklerdir.

Görev İle İlgili Beceri Süreçleri
KEŞFETME: İhtiyaç duyulan enformasyonu arayabilme
ANALİZ: Enformasyonu yorumlayabilme
SENTEZ: Anlamın tümünü yakalayabilmek için enformasyonu birleştirebilme ve meselelerin önceliğini hesaplayabilme
AÇIKLIĞA KAVUŞTURMA: Birincil ve ikincil nitelikteki enformasyonu ayırt edebilme
ÖRGÜTLEME: Enformasyonu yaralı bir şekilde toplayıp sunabilme

  
BECERİ BİLEŞİMİNİN ÖNEMİ

TAKIM ÜYELERİ SEÇİLİRKEN SADECE MEVCUT BECERİ BİLEŞİMİNİN DEĞİL, POTANSİYEL OLARAK GELİŞTİRİLEBİLECEK BECERİ BİLEŞİMİNİN DE GÖZÖNÜNE ALINMASI YARARLI OLUR.

TAKIM ÜYELERİ TAKIMIN BAŞARISI İÇİN İHTİYAÇ DUYULAN BECERİLERİ ÖĞRENMEYE İSTEKLİ OLMALIDIR.

TAKIM HANGİ BECERİLERİ HEM TAKIM HEM KİŞİSEL GELİŞİM AÇISINDAN EDİNMENİN ÖNEMLİ OLDUĞUNA KARAR VERMELİDİR.

TAKIM NORMLARI NEDİR?

Takım üyelerinin ortaklaşa benimsedikleri,
Takım davranışlarına temel oluşturan,
Çalışma ve iş görme ile ilgili
Davranış standartları ve/veya kurallarıdır.

TAKIM NORMLARININ KAYNAKLARI NELERDİR?

Lider ya da üyelerin açık ifadeleri
Öncülerden kalma izler
Grubun tarihçesindeki kritik olaylar
Takım üyelerinin daha önceki deneyimlerinden arta kalmış şeyler,
                                              
TAKIM DAYANIŞMASI, PERFORMANS NORMLARI VE VERİMLİLİK İLİŞKİSİ